החנות פתוחה בחול המועד כרגיל: ראשון-חמישי 19:00-10:00, שישי וערב חג 16:00-10:00  

על האפשרות לחמלה ועולם טוב יותר בספרות ילדים

בשבוע שבו נפתחו חנויות הרחוב לאחר סגר הקורונה, השתתפה נוגה אלמי, אשת צוות המגדלור, במדור המלצות ספרים לאי (מ)בודד של ספריית בית אריאלה. ההמלצות כולן עוסקות בכוחה של הילדות והחברות, שמימושה היא האפשרות לחמלה ועולם טוב יותר (פורסם בעמוד הפייסבוק של ספריית בית אריאלה ב-11.11.2020)

📘לעוף כמו אייריס / ג'יל לואיס, הוצאת קרן, 2012. תרגום: ברוריה בן-ברוך.

אחד מספרי הנוער העדינים, היפים ומכמירי הלב שקראתי. במרכז הספר חברותם של קאלום ואיונה שעוקבים אחרי ציפור שלך נדירה שבנתה קן בחווה המשפחתית של קאלום בסקוטלנד. מה שמתחיל בחשדנות הופך לסיפור חברות יוצא דופן בין השניים. זהו סיפור מרגש ועצוב על אהבת הטבע ואהבת אדם, אהבה שבכוחה לפורר גבולות ולהושיט יד בדרכים חדשות.
הספר זכה בפרסים רבים ופורסם בעשרות מדינות. הגרסה העברית לספר ראתה אור בשיתוף עם קרן הדוכיפת, החברה להגנת הטבע - מרכז הצפרות הישראלי, המרכז הבינלאומי לחקר נדידת הציפורים בלטרון ואוניברסיטת תל-אביב – המחלקה לזואולוגיה.
לגילאי 10 ומעלה.

📔איך לרפא כנף שבורה / בוב גרהם, הוצאת כנרת זמורה ביתן, 2012. תרגום: תמי הראל.

סיפור שמהותו חמלה ובין דפיו מסתתרת השאיפה האולטימטיבית לעולם טוב יותר. בעיר גדולה ומפויחת יונה אחת נפצעת ונופלת אל רצפת הבטון. ילד אחד קטן מוצא את היונה הפצועה בעיר בה איש לא שם לב למצוקתה. אמו של הילד מכסה את היונה בצעיף והם לוקחים אותה לביתם, שם הם עושים כל שביכולתם לסייע בהחלמתה. זהו ספר מינימליסטי והמילים בו מעטות. המעשים בו, בסיסיים ואנושיים להפליא, הם מרכז העלילה. כל אחד יכול לרפא כנף שבורה אם רק יעיף מבט, יתן יד ויאמין.
לגילאי 3-6 ולמבוגרותים שעדיין מאמינים שאפשר להושיט יד לעזרה.

📘הילדים צוחקים / זכריא תאמר, הוצאת עולם חדש ומכון ון ליר, סדרת מכתוב, 2018. תרגום: ‫ אלון פרגמן ; עורכות: שהם סמיט וכפאח עבד אלחלים.

ספרו של הסופר הסורי זכריא תאמר הוא מהדורה דו לשונית (ערבית ועברית) של ספר הילדים החשוב ביותר שראה אור בישראל בשנים האחרונות. מלך מר נפש נתקל יום אחד בחבורת ילדים. החבורה שמחה וצוחקת "כי השמים כחולים...כי העצים ירוקים...כי הציפורים עפות". המלך הממורמר חושד כי הילדים לועגים לו לכן הוא מוציא צו מלכותי האוסר על צחוק בממלכה. בעוד המבוגרים ממהרים לציית, הילדים ממשיכים לחייך ולצחוק לנוכח יופיים של החיים והטבע.
מדוע זהו ספר כל כך חשוב לטעמי? כי הוא טומן בחובו את המהות האנושית שרק הילדות מאפשרת - האמת חסרת הפשר של הצחוק, השמחה, ההתבוננות הפשוטה בטבע - הן למעשה המהות של ההתנגדות לציות. את הספר מלווים איוריה מלאי החיים של רוני פחימה והוא ספר חובה בכל בית, לכל גיל.

📔הכבשה שבאה לארוחת ערב / סטיב סמולמן, הוצאת כנרת, 2008. תרגום: תומר קרמן.

ספר מצחיק ומפתיע על האפשרות הטמונה בחברות. אל ביתו של זאביק הזאב מגיעה ערב אחד כבשה קטנה וחמודה. הזאב התחמן מתחיל לחלום על המטעמים שיעשה ממנה, אך הוא לא יכול לעמוד באופיה המקסים ועקשנותה להיות חברתו הטובה. באמצעות עלילה מפתיעה ומלאת פיתולים הופכים השניים לחברים הכי טובים ואוכלים יחדיו מרק ירקות חם ומהביל לארוחת ערב. את הספר מלווים איוריו של המאייר האנגלי ג'ואל דריידמי. כאשר יצא הספר לאור באנגליה בשנת 2006 הוא הפך לרב מכר ואומץ על ידי תנועות לזכויות בעלי חיים, אך לטעמי מהותו של הספר הוא השינוי האפשרי כאשר אנו בוחרים להכיר את השונה מאיתנו.
לגילאי 4-7

📘אפשר להיות הכלב שלכם? / טרוי קאמינגס, הוצאת כנפיים, 2019. תרגום רונית רוקאס.

ספר מקסים ונוגע ללב על ארפי, כלב בודד שיוצא למשימה החשובה של חייו - למצוא לעצמו בית. כרגע ארפי חי ברחובות הקרים והגשומים, לכן הוא מחליט לכתוב לכל דיירי השכונה מכתב בו הוא מונה את יתרונותיו ומבקש שיעניקו לו בית חם. מרבית הדיירים לא משתכנעים וארפי הבודד והעצוב כבר חושש מהרע ביותר. אך אז מגיע אליו מכתב מפתיע! ספר מכמיר לב על הרצון בבית ומשפחה - מאפשר שיחה על אימוץ ועל האפשרות להגדיר משפחה בכל דרך שמתאימה. אהבת בעלי חיים היא ציר מרכזי בסיפור המתאים לגילאי 3-6.

📔שתי השמיכות שלי / אירנה קובלד, הוצאת אגם, 2017. תרגום: דבורה בושרי.

ספר מרחיב לב על האפשרויות שמביאה עמה החברות. "גלגלונת", כפי שמכנה אותה דודתה עוברת לארץ חדשה אחרי שעזבה את ביתה רצוף המלחמות. במדינה החדשה היא חווה זרות בכל מובניה: השפה, מזג האוויר, בעלי החיים השונים, מבטיהם החדשניים של האנשים. אך כאשר נכנסת לחייה חברה חדשה - חייה משתנים לטובה. המילים מתחילות לזרום והקיום הדואלי מתברר כאפשרי. ספר עדין ופיוטי שמומלץ לכל ילד או ילדה שחווים שינוי משמעותי, מתקשים להיפרד ממציאות חיים ומעבר למציאות חדשה, וסתם למי שמרגיש בודד ולמי שמרגישה בודדה.
לגילאי 4-7

📘אינה עפה עם הציפורים /תמר ברגמן, הוצאת הקיבוץ המאוחד - ספרית פועלים.
זהו ספר של הסופרת תמר ברגמן ז"ל שעוסק בזקנה ובמוות דרך פריזמה של חברות מיוחדות וקשר יוצא דופן בין אנשים ובעלי חיים.

11-11-2020
מהתקשורת
הנפשות הפועלות

עוד באותו עניין

הנפשות הפועלות

נוגה אלמי

נוגה אלמי

נוגה אלמי-הנטקה - עובדת ותיקה בחנות הספרים המגדלור. נוגה אוהבת במיוחד ספרות ילדים וספרות בלשית ונהנית לקרוא בזמנה הפנוי ספר‮…
תפריט חשבון רשימת המשאלות 0 0 ₪
למעלה