משלוחים לתל אביב והסביבה אפשר להזמין עד היום – חמישי, 18.4. שאר ההזמנות יסופקו לאחר ערב החג  

דיוויד פוסטר וואלאס

דיוויד פוסטר וואלאס (21 בפברואר 1962 - 12 בספטמבר 2008) היה סופר אמריקאי עטור פרסים, מגדולי הספרות האמריקאית של זמננו, אשר שם קץ לחייו כשהיה בן 46.

כמה עובדות ש(אולי) לא ידעתם/ן על דייוויד פוסטר וואלאס:

דייוויד פוסטר וואלאס נולד באיתקה שבמדינת ניו יורק לזוג מורים - אביו היה דוקטור לפילוסופיה ואמו היתה מורה לאנגלית. הוא גדל במערב התיכון של ארצות הברית, בשמפיין, אילינוי. מסופר כי היה ילד מחונן שניהל עם אביו דיאלוגים סוקרטיים, חיבב לוגיקה והעביר את זמנו בפתרון בעיות בגיאומטריה (נועה לימונה, הארץ, 2012).

בנערותו היה וואלאס שחקן טניס מקצועי ודורג בין המקומות הגבוהים בליגת הנוער האמריקאית. הוא גם הדריך ילדים במשחק, ולפי השמועות, כאשר לא עמדו במשימות שהטיל עליהם, העניש אותם בישיבה תחת עץ והקשבה לפרק מסיפור חייו.

בכתבה שפרסם ב-ynet זמן קצר לאחר התאבדותו של וואלאס, תרגם אסף גברון קטע מהתיאור של וואלאס, שפורסם בניו יורק טיימס, על חוויית הצפייה בטניסאי רוג'ר פדרר: "זה היה בלתי אפשרי. זה היה כמו משהו מהמטריקס. אני לא יודע איזה צלילים יצאו מגרוני, אבל בת-זוגי מספרת שמיהרה פנימה וראתה פופקורן מפוזר על הספה ואני הייתי למטה על ברך אחת וגלגלי העיניים שלי נראו כמו גלגלי עיניים מחנות 'הכל בדולר'".

הרומן של וואלאס Infinite Jest בן 1,097 העמודים (שתורגם בשנת 2023 לעברית בשם מהתלה אינסופית) הוכתר על ידי מגזין טיים כאחד ממאה הרומנים הגדולים של המאה העשרים וראשית המאה ה-21. את שם הרומן שאל וואלאס מהמלט של שייקספיר. הנסיך הדני מתאר בדרך זו - Infinite Jest - את תכונותיו של ליצן החצר שלו יוריק, שאת הגולגולת שלו הוא מחזיק.

"אני רוצה להיות מי שכותב דברים שמפרקים ובוראים עולמות ובו בזמן גורמים לבני אדם להרגיש", כתב וואלאס לעורך שלו מייקל פייטץ' במהלך עבודה על מהתלה אינסופית.

בראיונות ציין וואלאס את קטיפה כחולה, סרטו של דייוויד לינץ' מ-1986, כיצירה מכוננת שהשפיעה עליו השפעה מכרעת. הוא דיבר גם על הערצתו לסופר ג'ון בארת (ועל השתחררותו מהשפעתו מאוחר יותר) ועל הערכתו לסופר דון דלילו ולכתביו המוקדמים של ג'ון אפדייק. מאוחר יותר, פרסם מאמר התקפה מפורסם על אפדייק ו"הגברים הנרקיסיסטים הגדולים" של הספרות האמריקאית, בהם גם פיליפ רות ונורמן מיילר.

וואלאס למד תואר ראשון באנגלית ובפילוסופיה, והתמחה בלוגיקה ומתמטיקה. עבודת הגמר שלו באנגלית הפכה מאוחר יותר לרומן הראשון שפרסם, ב-1987, The Broom of the System. הוא סיים את לימודיו בהצטיינות, ובהמשך סיים גם תואר שני בכתיבה יוצרת באריזונה, ולימד כתיבה במסגרות אקדמיות שונות.

בשנת 1989, כשעבר מאריזונה לבוסטון, שקע וואלאס בדיכאון ובדחף אובדני, אושפז לטיפול פסיכיאטרי והחל ליטול תרופות נגד דיכאון. אביו אמר שבנו סבל מהפרעת דיכאון מג'ורי במשך יותר מעשרים שנה ושתרופות נוגדות דיכאון אפשרו לו להיות פרודוקטיבי.

בתחילת שנות התשעים של המאה העשרים היה וואלאס בזוגיות עם המשוררת מארי קאר, אשר תיארה את מערכת היחסים שלהם כאובססיבית, הפכפכה ולפרקים גם אלימה. בשנת 2002 פגש וואלאס את הציירת קארן ל. גרין, והשניים נישאו ב-27 בדצמבר 2004.

בשנת 2005 הוזמן וואלאס להרצות בטקס הסיום של בוגרי קולג' קניון על נושא לפי בחירתו. אלו הם מים הוא שם ההרצאה בת ה-22 דקות שנשא בפני הבוגרים ובני משפחותיהם. היתה זו ההרצאה היחידה מסוג זה שאי פעם נתן. ראתה אור בעברית בקובץ ילדה עם שיער מוזר (ספרית פועלים - הקיבוץ המאוחד, 2011) וגם כספר נפרד (ספרית פועלים - הקיבוץ המאוחד, 2017). 

ביוני 2008 ניסה וואלאס לשים קץ לחייו הפעם הראשונה. הוא אושפז שוב בבית חולים פסיכיאטרי וקיבל טיפול בנזעי חשמל.

ב־12 בספטמבר 2008 יצאה קארן ל. גרין מהבית המשותף לה ולוואלאס בקלרמונט, קליפורניה, וכשחזרה כעבור זמן לא רב גילתה כי התאבד בתלייה במרפסת האחורית של ביתם. הוא השאיר לה מכתב התאבדות פרטי בן שני עמודים. וואלאס היה אז בן 46.

בשנת 2010 רכשה אוניברסיטת טקסס באוסטין את הארכיון האישי של וואלאס - 34 ארגזי מסמכים ושמונה תיקיות גדולות, ובהם טיוטות של ספרים, סיפורים, מסות, שירים, מכתבים ומחקרים, ואת כל ההערות בכתב ידו למהתלה אינסופית

"עריכת כתבי וואלאס בעברית היא שליחות בעיניי", אמרה בראיון עיתונאי העורכת והסופרת נגה אלבלך, הרוח החיה מאחורי תרגום כתבי וואלאס לעברית בהוצאת ספרית פועלים - הקיבוץ המאוחד. עוד כתבה עליו אלבלך: "לדיוויד פוסטר וואלאס יש יכולת מופלאה להגיע לרבדים העמוקים ביותר בתודעה האנושית ולתאר בצלילות גדולה את נפתוליה, פניותיה ומשחקיה, בשעה שהיא מתייצבת מול העולם ומול השיפוט החיצוני. הוא מצליח לפרק מוסכמות, חוויות ואופני חשיבה, בין השאר בזכות יכולתו המדהימה לתאר עולמות (קונקרטיים או רגשיים) על פרטי פרטיהם. מתוך ההתבוננות הדקדקנית בפרטים הוא מוצא את הסדקים ואת הזיופים ובונה את הפרשנויות הייחודיות שלו, שהן תמיד מקוריות ומלאות חמלה".

את סוד ההצלחה של וואלאס הסביר מבקר הספרות אריק גלסנר בכך ש"וואלאס מדבר לצעירים בצורה לא מתחנפת. יש בו משהו שמכיר בכך שאנו חיים בעידן שאחרי כל האידיאולוגיות, אבל עדיין מחפש בתוך המצב הקיים שמץ של אותנטיות. אפשר לקשור את זה לוויכוח של לפני כמה שנים על סחים והיפסטרים. סחי הוא מי שניחן בחוסר מודעות עצמית, בעוד ההיפסטר מבין שהכל מסביבו הוא אבסורד. וואלאס מייצג את שני הקטבים – מתוך ההיפר מודעות הוא מחפש אחר אותנטיות".

הספר / המוצר מופיע בהמלצות שלנו

מבחר מספריו של דיוויד פוסטר וואלאס, שנולד ב-21 בפברואר 1962, היה לאחד מגדולי הספרות האמריקאית של זמננו, ושם קץ לחייו ב־12 בספטמבר 2008 כשהיה בן 46 בלבד
להמשך קריאה

חלון הראווה

במבצע
יהיה בסדר

יהיה בסדר

98 ₪ 78 ₪
במבצע
החדר הדרומי

החדר הדרומי

92 ₪ 74 ₪
במבצע
החלום האחרון

החלום האחרון

98 ₪ 88 ₪
במבצע
נתראה באוגוסט
במבצע
שירים זה מכשפות

שירים זה מכשפות

88 ₪ 72 ₪

אפירוגון

90 ₪

A5 גיליון 17 לב Heart

100 ₪
במבצע

פרזיט

89 ₪ 72 ₪
במבצע

אבן בינה

98 ₪ 82 ₪
במבצע

אלופת המטילות

74 ₪ 62 ₪
במבצע

סוד בוער

69 ₪ 49 ₪
תפריט חשבון רשימת המשאלות 0 0 ₪
למעלה